Het verschil tussen een SSD en een harde schijf in begrijpelijke taal

Wie een nieuwe computer uitzoekt, komt al snel de termen SSD en HDD tegen. Beide bewaren je bestanden, maar ze werken op een totaal andere manier. Dat verschil bepaalt voor een groot deel hoe snel je apparaat aanvoelt in het dagelijks gebruik.

Hoe ze werken

Een klassieke harde schijf, de HDD, bevat een draaiende magnetische schijf en een kleine arm die de gegevens leest. Door die bewegende onderdelen kost het tijd om de juiste plek te vinden. Een SSD heeft geen bewegende delen en slaat alles op in geheugenchips, vergelijkbaar met een grote usb-stick. Daardoor zijn gegevens vrijwel meteen beschikbaar.

Wat je er in de praktijk van merkt

  • Je computer start in seconden op in plaats van in minuten.
  • Programma’s openen sneller en je systeem reageert vlotter.
  • Een SSD is stil en gevoeliger voor stoten dan een draaiende schijf.
  • Het apparaat verbruikt minder stroom, wat de accuduur ten goede komt.

Wanneer kies je wat

Voor het besturingssysteem en je dagelijkse programma’s is een SSD inmiddels de standaard, en terecht. Het verschil in snelheid is zo groot dat zelfs een oudere laptop weer aanvoelt als nieuw zodra je de harde schijf vervangt door een SSD. Een HDD is per gigabyte goedkoper en daarom nog interessant als je heel veel films, foto’s of back-ups wilt bewaren.

Een veelgekozen oplossing is een combinatie: een snelle SSD voor het systeem en een ruime harde schijf als opslag ernaast. Zo profiteer je van de snelheid zonder dat je inlevert op opslagruimte. Let bij aankoop wel op de capaciteit, want een te kleine SSD raakt sneller vol dan je denkt.